Pragnienie Wniebowziętej

Jej głowy nie wieńczy nimb, ani nie okalają jej gwiazdy. Pod jej stopami trudno doszukać się księżyca, czy też smoka. Widza nie rozpraszają żadne inne przymioty Matki. Pozostaje tylko niezliczona liczba postaci, wśród których trudno odnaleźć tytułową bohaterkę. W centrum znajduje się bowiem Jezus Chrystus.

 

https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACathedral_(Parma)_-_Assumption_by_Correggio.jpg
Assumption of the Virgin, between 1526 and 1530 Medium fresco Dimensions Height: 1,093 cm (430.3 in). Width: 1,195 cm (470.5 in) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cathedral_(Parma)_-_Assumption_by_Correggio.jpg

Wniebowzięcie. To tytuł fresku znajdującego się w kopule katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Parmie. Został on stworzony w latach 1526–1530 przez Correggia.  Maryja niejako zagubiona w tłumie chmur i postaci biblijnych, nie jest przedstawiona w środku. Kontrowersyjnie został zaprezentowany także Chrystus, jego dynamiczna poza zastygła w centrum  wulkanu, ukazana została od dołu. Jedyna tak wyraziście rozedrgana postać. Chrystus niesiony siłą oddechu Boga zaprasza do siebie Matkę Odkupiciela.  Ale gdzie jest Ona? Ubrana w czerwoną i zieloną szatę skrywa się w tumanie świętych towarzyszy. Przyglądając się uważnie dziełu Correggia oprócz aniołów niosących atrybuty związane z ceremonią pogrzebową można odnaleźć postaci biblijne. Maryja znajduje się między Adamem uznającym swą winę i Ewą trzymającą jabłko, jakby stawała się bramą do  odpuszczenia grzechów  pierwszych ludzi.

Correggiańskie Wniebowzięcie można odczytywać jeszcze w kilku innych kontekstach. Według badaczy pełna postać Chrystusa jest widoczna w obszarze zastrzeżonym dla duchowieństwa. Chrystus przechodzi bezpośrednio nad ołtarzem, gdzie następuje  konsekracja. Kiedy fresk jest oglądany przez duchownych z ołtarza głównego, tuż pod wierzchołkiem kopuły widziane jest przede wszystkim królestwo nieba. Świeccy zbliżający się do fresku z nawy głównej katedry widzą przede wszystkim jego ziemskie walory.

ABy Antonio da Correggio – The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=149562

Dzieło było też głosem w dyskusji z protestantami – Chrystus ukazany w centrum tuż przy ołtarzu ma przypominać o transsubstancjacji, natomiast Maryja wznoszona do nieba przez swojego Syna jest wstawienniczką u Niego za nami. W ówczesnych okolicznościach historycznych zabranie Matki Bożej przez Syna może również symbolizować powrót katolickich kongregacji do Kościoła.

By Antonio da Correggio – The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=149561

Gdy patrzę na Wniebowzięcie Correggia to widzę przede wszystkim Chrystusa.  Do kogo tęskniła Matka pozostając na ziemi po  Jego odejściu? Kogo pragnęła zobaczyć?  Czyż nie Chrystusa. Zatem to Syn wychodzi na spotkanie swojej Matki, spełnienie jej pragnień.

Czym jest dla mnie to Wniebowzięcie? Zapowiedzią, że to Ona teraz może wyjść na spotkanie nam stojącym i  wypatrującym jej w tłumie świętych. Należy tylko tak jak w opisywanym przedstawieniu wśród natłoku aniołów, patriarchów i apostołów móc ją odnaleźć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *